På tampen fra Provence
Annerledeslandet
Selv om prisene på laks og hvitfisk er «all time high» koster det nå veldig mye å kjøre et vogntog med fisk fra Norge til kontinentet.
På tampen fra Provence er skrevet av en sentral “insider” i norsk sjømatnæring som foretrekker å holde sin identitet skjult.
Artikkelserien har til hensikt å gi et skarpt skråblikk på sjømatnæringen.
I begynnelsen av juni ble det klart at flere vesteuropeiske land valgte å redusere bensinavgiftene og utbetale direkte støtte for å hjelpe bilistene. Frankrike og Storbritannia satt ned bensinprisen. Belgia, Nederland og Italia kuttet i særavgiftene på drivstoff. I skrivende stund er det ingenting som tyder på at annerledeslandet Norge følger etter. Men jeg har selvsagt et håp om at noe vil skje innen dette kommer på trykk.
Bensin og diesel er selve blodomløpet i det lange annerledeslandet. Næringslivet går i knestående og landet styres av broilere uten handlekraft. Dersom noe land skal gjøre noe med drivstoffavgiftene, må det vel nettopp være Norge med sitt høye kostnadsnivå og sine rekordlange avstander. Selv om prisene på laks og hvitfisk er «all time high» koster det nå veldig mye å kjøre et vogntog med fisk fra Norge til kontinentet.
Embetsverket i Finansdepartementet har en nesten manisk inflasjonsfrykt. Man tror at avgiftslettelser vil fyre opp økonomien, og gi høyere renter og sterkere krone. Men byråkratene må da i himmelens navn se at både strømpriser og drivstoffpriser drar inn kjøpekraft for milliarder, og at en midlertidig lette i avgiftene på drivstoff nå er helt nødvendig. De som driver fiskeri med marginal lønnsomhet binder båtene til kaia på grunn av drivstoffprisene. Annerledeslandet er virkelig annerledes, og næringslivet kjemper en tøff kamp for å holde oppe en viss lønnsomhet
Dette står i skarp kontrast til det lattermaskinen Trygve Slagsvold Vedum reiste land og strand rundt og lovde folk i valgkampen. Han har null troverdighet igjen, og det vises på meningsmålingene. De eneste som fikk full pott var landbruket — en vernet bedrift administrert av nettopp Senterpartiet.