Nye investeringer
Kvantesprang for Engenes Fiskeriselskap
Engenes Fiskeriselskap AS på Engenes i Ibestad hentet fremtiden hjem fra Spania over påske. Både skrog, fremdrift, komfort, fiskeredskap, fabrikk og lastekapasitet representerer en ny tid for Troms-rederiet. Neste etappe for familierederiet er et nytt Snøhetta-tegnet næringsbygg.
Ting skjer! Siste gang «Norsk Fiskerinæring» kontaktet Engenes Fiskeriselskap AS var nybåten og stortråleren «Magne Arvesen» i gang med sjøprøver i Spania før hjemturen nordover. Nå er 70-metringen etter planen i gang med utrigging av fiskeutstyr, test av vinsjer og på fiskeprøvetur, men det går enda noen uker før det nye vidunderet kommer i fiske. Skipper Stig Ove Andersen og de andre i Troms-rederiet tåler å vente noen uker til når man får en båt fra et annet århundre enn den forrige.
— Det er et veldig langt steg for oss å gå fra en båt bygget i 1986 til én fra 2021. Man kan si at vi hopper over en hel generasjon. Det er et kjempeløft for alle, på alle måter.
Det går på det tekniske, på komforten for mannskapet, ja på alt fra A til Å, sier Andersen. Rederiet har vært til stede på verftet i spanske Gondania siden jul, og de siste to månedene har begge skipperne, begge maskinsjefene og fabrikksjefene vært der. Den tekniske tilstanden er med andre ord skikkelig gjennomtestet. Sjøprøvene skjedde utenfor nabobyen Gijon. På grunn av corona fløy Andersen hjem for å gjøre karantenen unna. Den nye 70-metringen dro nordover med minimumsmannskap, og vel fremme i Ålesund var Andersen ferdig med karantenen og klar til å gå løs på de avsluttende testene.
_____________________________
Les også: Månedens intervju med Marius Arvesen
_______________________
Grønn og effektiv
Også daglig leder i Engenes Fiskeriselskap, Johannes Arne Arvesen, har vært i Spania i forbindelse med overtakingen, mens styreformann Børge Arvesen har måttet holde seg i Norge de siste månedene. Han er fornøyd både med rapportene og fremdriften.
— Båten skulle vært levert 28. februar. Nå fikk vi den 9. april. Med tanke på hvor hardt coronaen har rammet i Spania, må det være bra. Figueras i Castropol har vært relativt forskånet grunnet strenge fylkesgrenser, i tillegg til at det har vært strengt smitteregime på verftet med skanning av temperatur, ulike verfts-kohorter og så videre. Der har de tatt pandemien alvorlig siden mars 2020.
— Hva er forventningene til båten?
— Dette er jo en trippeltråler, så vi forventer effektivitet. Ellers er det en ny og moderne båt som er 20 prosent mer energieffektiv enn forrige generasjon. Vi har fått med alt vi vet om energisparing i den nye båten. I tillegg har den større lasterom slik at man kan sluttføre en hel tur uten å gå inn igjen. Dermed kan vi konsentrere oss om fisket, og det blir jo energisparende å slippe den ekstraturen også, sier styrelederen. Lastekapasiteten blir omtrent doblet fra «Langenes» som nybåten har overtatt etter. Da fartøyet ble kontrahert, var det mye Rolls-Royce i papirene, både med tanke på design, fremdrift og ulike systemer. I og med at Kongsberg Gruppen har overtatt Rolls-Royce Marine, har RR stort sett blitt til Kongsberg, med unntak av hovedmotoren. Fremdriften baserer seg uansett på et nytt hybridsystem. Og vinsjene kan produsere strøm til propell og fryseri. I fabrikken fra Optimar er det like mye nytt, med et nyutviklet «vått mottak» som skal sikre kvaliteten på både hvitfisk og reker. «Magne Arvesen» vil fiske torsk, sei, hyse, blåkveite og reker. Tråleren er kalt opp etter faren til Børge, Johannes og de andre Arvesen-søsknene.
Bygg på gang
Samtidig er det ikke bare i Spania og heller ikke bare på kjøl Andørja-rederiet bygger og driver utvikling. I februar 2019 fikk de overlevert det over 43 meter lange snurper-/snurrevadfartøyet «Nordhavet» fra Larsnes Mek. I mars ble det kjent at Engenes Fiskeriselskap bygger nytt næringsområde med kontorer og visningssenter, det hele tegnet av det internasjonalt kjente arkitektbyrået Snøhetta.
— Vi begynner nå. Og det som vi tidligere har kalt administrasjonsbygg, blir nå et innovasjonsbygg. Vi skal knytte alle idéene sammen der. I stedet for at vi sitter på hver vår plass, skal idéene knytte både firmagrenser og kompetansegrenser så vi får utnyttet all kunnskapen vår på en bedre måte, sier Børge Arvesen i det svært aktive rederiet på Andørja.