Skip to content

Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

3 - 2021

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 3 – 2021

Lukk

NF's blå

Leder

INGES hjørne

Lek med tall

Meningspanelet

Tar ordet

Sandøys kommentar

Månedens Gullfisk

Månedens intervju

Før stortingsvalget 2021

Fjordlandet

Hempels kommentar

Nyheter fra Nofima

Østensjøs kommentar

Therese Tande kommenterer

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

Duellen

På tampen fra Provence

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

Fisk og Forskning

Smånytt fra fiskerinæringen

Sundnes kommentar

Nye investeringer

Nye investeringer

Nye investeringer

Nye investeringer

Kvantesprang for Engenes Fiskeriselskap

70-metringen «Magne Arvesen» kan fiske hvitfisk med trippeltrål. Den erstatter «Langenes», som ble bygget i 1986. Rederiet tar med andre ord 35 år i ett jafs!
Utgave nr. 3

Engenes Fiskeriselskap AS på Engenes i Ibestad hentet fremtiden hjem fra Spania over påske. Både skrog, fremdrift, komfort, fiskeredskap, fabrikk og lastekapasitet representerer en ny tid for Troms-rederiet. Neste etappe for familierederiet er et nytt Snøhetta-tegnet næringsbygg.

 

Ting skjer! Siste gang «Norsk Fiskerinæring» kontaktet Engenes Fiskeriselskap AS var nybåten og stortråleren «Magne Arvesen» i gang med sjøprøver i Spania før hjemturen nordover. Nå er 70-metringen etter planen i gang med utrigging av fiskeutstyr, test av vinsjer og på fiskeprøvetur, men det går enda noen uker før det nye vidunderet kommer i fiske. Skipper Stig Ove Andersen og de andre i Troms-rederiet tåler å vente noen uker til når man får en båt fra et annet århundre enn den forrige.

— Det er et veldig langt steg for oss å gå fra en båt bygget i 1986 til én fra 2021. Man kan si at vi hopper over en hel gener­asjon. Det er et kjempeløft for alle, på alle måter.

Det går på det tekniske, på komforten for mannskapet, ja på alt fra A til Å, sier Andersen. Rederiet har vært til stede på verftet i spanske Gondania siden jul, og de siste to månedene har begge skipperne, begge maskinsjefene og fabrikksjefene vært der. Den tekniske tilstanden er med andre ord skikkelig gjennomtestet. Sjøprøvene skjedde utenfor nabobyen Gijon. På grunn av corona fløy Andersen hjem for å gjøre karantenen unna. Den nye 70-metringen dro nordo­ver med minimumsmannskap, og vel fremme i Ålesund var Andersen ferdig med karantenen og klar til å gå løs på de avsluttende testene.

_____________________________

Les også: Månedens intervju med Marius Arvesen

_______________________

 

 

Grønn og effektiv

Også daglig leder i Engenes Fiskeriselskap, Johannes Arne Arve­sen, har vært i Spania i forbindelse med overtakingen, mens styreformann Børge Arvesen har måttet holde seg i Norge de siste månedene. Han er fornøyd både med rapportene og fremdriften.

 

Johannes Arne Arvesen er adm. direktør både i Engenes Fiskeri­selskap AS og i eierselskapet Arvesen AS. Arvesen AS eies hundre prosent av Magne Arvesen & Sønner AS. Sammen med sin bror Børge, og sine to søstre Inger og Vibeke, eier han selskapene. (Foto: Børge Arvesen)

 

— Båten skulle vært levert 28. februar. Nå fikk vi den 9. april. Med tanke på hvor hardt coronaen har rammet i Spania, må det være bra. Figueras i Castropol har vært relativt forskånet grunnet strenge fylkesgrenser, i tillegg til at det har vært strengt smitteregime på verftet med skanning av temperatur, ulike verfts-kohorter og så videre. Der har de tatt pandemien alvorlig siden mars 2020.

— Hva er forventningene til båten?
— Dette er jo en trippeltråler, så vi forventer effektivitet. Ellers er det en ny og moderne båt som er 20 prosent mer ener­gieffektiv enn forrige generasjon. Vi har fått med alt vi vet om energisparing i den nye båten. I tillegg har den større lasterom slik at man kan sluttføre en hel tur uten å gå inn igjen. Dermed kan vi konsentrere oss om fisket, og det blir jo energisparende å slippe den ekstraturen også, sier styrelederen. Lastekapasiteten blir omtrent doblet fra «Langenes» som nybåten har overtatt etter. Da fartøyet ble kontrahert, var det mye Rolls-Royce i papirene, både med tanke på design, fremdrift og ulike systemer. I og med at Kongsberg Gruppen har overtatt Rolls-Royce Marine, har RR stort sett blitt til Kongsberg, med unntak av hovedmotor­en. Fremdriften baserer seg uansett på et nytt hybridsystem. Og vinsjene kan produsere strøm til propell og fryseri. I fabrikken fra Optimar er det like mye nytt, med et nyutviklet «vått mottak» som skal sikre kvaliteten på både hvitfisk og reker. «Magne Arvesen» vil fiske torsk, sei, hyse, blåkveite og reker. Tråler­en er kalt opp etter faren til Børge, Johannes og de andre Arve­sen-søsknene.

 

 

Bygg på gang

Samtidig er det ikke bare i Spania og heller ikke bare på kjøl Andørja-rederiet bygger og driver utvikling. I februar 2019 fikk de overlevert det over 43 meter lange snurper-/snurrevadfartøyet «Nordhavet» fra Larsnes Mek. I mars ble det kjent at Engenes Fiskeriselskap bygger nytt næringsområde med kontorer og vis­ningssenter, det hele tegnet av det internasjonalt kjente arki­tektbyrået Snøhetta.

— Vi begynner nå. Og det som vi tidligere har kalt administras­jonsbygg, blir nå et innovasjonsbygg. Vi skal knytte alle idéene sammen der. I stedet for at vi sitter på hver vår plass, skal idéene knytte både firmagrenser og kompetansegrenser så vi får utnyttet all kunnskapen vår på en bedre måte, sier Børge Arvesen i det svært aktive rederiet på Andørja.

 

Relaterte saker

Månedens Gullfisk

Charles Aas

Gullfisken går til årets minst uventede opprykk

Det vi uten å nøle vil kalle en skandale er hvor utrolig tregt det går å utvikle ny sjømatpolitikk i Norge. Vi snakker om en av landets viktigste næringer.

Leder
NF's blå

nf’s blå nr 4 – 2025

Aktuelle kommentarer med spark til alle sider
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå