De lærelystne som hadde benket seg i konferanserommet på Sparebanken Møre Arena for å bli klokere på atomdrevne fiskefartøy, måtte til slutt tusle tilbake i storhallen eller finne trøst i Sparebanken Møres Cecilie Myrstad innlegg om bærekraft og krav som var neste post.
Jan Emblemvågs uteblivelse var nok en skuffelse for en del, men alt i alt fikk både utstillere og besøkende det de kom for.
– Dette var bra. Dette skal vi støtte opp om. Og vi kommer tilbake, slo daglig leder Janita Arhaug i Sør-Norges Fiskarlag fast.

Det var kanskje også standen med mest liv da de blant annet arrangerte konkurranse i å kle på seg redningsdrakt. Å nå de yngste og drive rekruttering til næringa sto sentralt på årets BlueFish, og det var mange unge fjes å se innimellom de gamle, kjente.
Etter Aqua-Nor i Trondheim gir BlueFish i Ålesund en følelse av å ha trukket seg tilbake i loungen. Til tross for at man fyller en diger hall, blir det unektelig et mindre format med mindre valgmuligheter og mindre trøkk. Samtidig mer oversiktlig og litt roligere former.
– Vi er godt fornøyde og har hatt besøk og registrert interesse vi setter pris på, sier Furuno-sjef Trond Strømmen som hadde stor stand og mye nytt å snakke om.

Også styreleder John Breivik og de andre drivkreftene bak, kunne ta helg med en god følelse etter tredagersmessen.
– Det var en god opplevelse å få være vertskap for BlueFish Expo i 2025. Vi har jo kommunisert at vi lager et utstillingsvindu for næringslivet som er vare og tjenesteleverandører til Fiskerinæringa, og i år hadde vi en god miks av lokale og tilreisende leverandører, sier han.
I år var det nesten 100 firma på utstillerlisten, og i tillegg kom ca. 30 samarbeidspartnere.
– Vi har oppfordret alle våre utstillere til å invitere sine kunder, og dermed får vi også en god andel beslutningstagere som besøkere – og flere har gitt oss tilbakemelding om at BlueFish Expo var den messen som ga mest mat opp mot kostnad i år – noe som er svært gledelig for oss som arrangører. Det gjorde at flere som ikke deltok som utstiller i år – reserverte plass til neste gang, sier Breivik i Arena Norway.
Tallet på besøkende økte med nesten 50 prosent, til vel 7000 besøkende.

I tillegg til myldringen i selve messeområdet var det altså kulturinnslag, foredrag og politisk debatt lengst bak i hallen og flere kveldsengasjement i fiskerihovedstaden. Etter fiskarkvelden på Atlanterhavsparken første dag hadde Loran-reder Ståle Dyb fått opp et afterparty på Dampsentralen tirsdag med Stjernekamp-vinner Knut Marius Djupvik og en rekke andre artister. Under selve BlueFish-festen på Scandic Parken neste dag sto Frode Alnes for underholdningen.
Det var vel bare atomdrift man savnet.