Skip to content
Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
    • Artikkelserier
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Aktuelt

Tilbake til forsiden

Innhold nr. Aktuelt

Årlige oversikter
Stilling ledig
Kommentar
Kommentar
Sundnes kommentar
Kommentar
Kommentar
Kommentar
Brev fra leserne
Årlige oversikter
Årlige oversikter
Minneord
Årlige oversikter
Kalender
Årlige oversikter
Årlige oversikter
Kalender
Årlige oversikter
Årlige oversikter
Bok på kroken
Aktuelt
Aktuelt
Guldens Lupe
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Minneord
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Minneord
Aktuelt
Aktuelt
Fisk og Forskning
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Sundnes kommentar
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Kalender
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Etter Aqua Nor

Habasit ledende på bånd

Dersom transportbåndene skal transportere mat, er muligheten og løsningene for rengjøring noe av det aller viktigste. For Habasit kanskje det viktigste. Fra venstre Andre Prener, Anders Nilsson og Jack Berger. Nilsson er ansatt i Habasit AB, de andre to i Habasit Norge AS. (Foto: Hans Morten Sundnes)
Publisert: 16. september 2025

Skrevet av:

Hans Morten Sundnes

Journalist

Hos Habasit i H-hallen er det fremfor alt bakveggen som forteller hva slags firma og produkter man har med å gjøre. Det meste er dekket av prøver på transportbånd; gjerne blå, mange hvite og noen blå eller svarte.

— Hovedfokuset er hygienisk design på transportbåndene, altså på det som er i direkte kontakt med fisken, sier salgstekniker Jack Berger og sammenfatter ytterligere: Vaskbare løsninger på transportbånd. H-hallen er blant de mer provisoriske, med godt lys ovenfra, men litt unna en del av det som skjer og med litt mindre virak.

— Tidligere har vi stått i F-hallen inne. Det eneste vi ikke var fornøyd med i år, var plasseringen her. Men det er jo flere som vil være med på messa, konstaterer Berger. Uansett tilbyr de et produkt som næringen rett og slett ikke klarer seg uten.

— Transportbånd brukes i hele verdikjeden, fra fôret til fisken er klar for salg og konsum. Så blir det mer og mer nøye etter hvert som man nærmer seg slakteriet og foredling, sier han. Både materialet og utformingen av selve båndet er viktig, men ifølge Berger er utformingen aller viktigst. Og ifølge samme mann ligger Habasit i front i verden når det gjelder utvikling, ikke minst med tanke på hygienisk design av ulike bånd. Habasit Norge AS er en del av det globale selskapet Habasit AG som omsetter for ca. 700 millioner sveitsiske frank, som blir en del mer i kroner. Habasit Norges andel er ca. 40 millioner norske kroner.

Vi beveger oss mot den ene veggen for å studere årets nyhet. Berger viser et stykke fra den nye båndtypen og lar oss sammenligne med den gamle. Særlig hengslingen er viktig, med små, men betydningsfulle detaljer som skal bedre hygienen.

— Pinnen som skal inn i hullene i hengselen er ikke lenger rund, men oval. Det gjør det mulig for vannet å trenge inn og gå gjennom. Bakteriene legger seg jo der man ikke ser og ikke kommer til, poengterer han.

— Og med dette båndet her sparer man vaskekostnadene med minimum femti prosent i forhold til standardbåndene som har vært levert før.

— Hvem er egentlig kundene deres i fiskeri- og havbruksnæringen?

— Maskinbyggere og en del sluttbrukere, hvorav de siste har høyest krav. Vi må til sluttbrukerne for å vite hva som er bra og dårlig, svarer Berger, som har relativt kort reisevei til messa fra Habasit-kontoret i Trondheim. Konsernet er svært så internasjonalt med tilstedeværelse i over 70 land og 3.500 ansatte. Hovedkontoret er i Basel i Sveits, der selskapet ble grunnlagt på 1940-tallet. I dag lages Habasit-produktene i Italia eller USA. Det overrasker ikke at Habasit-båndene frakter mer enn fisk, også i Norge. Like fullt er den norske fiskeri- og havbruksnæringen et viktig marked. Det nordiske hovedkontoret er i Gøteborg. De norske kontorene er i Bergen og Trondheim.

— Her i Norge har vi også ansvar for Island, sier Berger. Stadig mer automatisering øker etterspørselen, og per i dag er ikke kinesiske alternativer i lavprissegmentet noen utfordrer.

Siden produktene distribueres gjennom eget salg, distributører og maskinbyggere, er det vanskelig å si hvor mye av omsetningen som kan relateres til fiskeri- og havbruksnæringen.

— Vi kan likevel si med sikkerhet at det er den industrien som øker mest for Habasit Norge AS, og som er et av de viktigste satsingsområdene for Habasit Globalt, sier salgssjef for Norden, Roy Haugen. Selskapet har i dag sju ansatte i Norge og var tre på stand i Trondheim der man la igjen ca. 120.000 kroner denne gangen.

Tilbake til forsiden
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå