Skip to content
Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
    • Artikkelserier
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Aktuelt

Tilbake til forsiden

Innhold nr. Aktuelt

Årlige oversikter
Stilling ledig
Kommentar
Kommentar
Sundnes kommentar
Kommentar
Kommentar
Kommentar
Brev fra leserne
Årlige oversikter
Årlige oversikter
Minneord
Årlige oversikter
Kalender
Årlige oversikter
Årlige oversikter
Kalender
Årlige oversikter
Årlige oversikter
Bok på kroken
Aktuelt
Aktuelt
Guldens Lupe
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Minneord
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Minneord
Aktuelt
Aktuelt
Fisk og Forskning
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Sundnes kommentar
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Kalender
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt
Aktuelt

God stemning i maritim næring

Verftskonferansen 2025 ble en kjempesuksess!

VELKOMMEN! Verftskonferansen er den største møteplassen for norsk maritim bransje. Bransjesjef Stål Heggelund (t.h) og styreleder Øystein Matre i Norsk Industris maritime bransjeforening smilte fra øre til øre under åpningen tirsdag 4. november. Matre er også adm. direktør i Westcon Yards. (Foto: Norsk Industri)
Publisert: 8. november 2025

Skrevet av:

Therese Tande

Daglig leder / journalist

– Vi har aldri hatt så stor oppslutning som i år, noe som tyder på at vi lykkes med å ta opp temaer som næringen er opptatt av, forteller arrangør Stål Heggelund i Norsk Industri.

Hele 462 deltakere tok turen til Ålesund og Verftskonferansen de to dagene arrangementet varte, noe som er suveren rekord. Årets hovedtema var teknologi og samarbeid.

Vi spurte Stål Heggelund om han kunne trekke frem noen av høydepunktene fra årets konferanse. Det ble mange.

– Vi åpnet med statssekretær Even Sagebakken i Nærings- og Fiskeridepartementet, som blant annet kom for å diskutere Den Europeiske Maritime Strategien. Vi ønsker at Norge får like rammebetingelser som de europeiske, og at myndighetene anerkjenner og legger til rette for at Norge er en del av initiativet om å bygge Europa og den europeiske konkurransekraften.

Heggelund mener den maritime industri kan spille en viktig rolle.

– For å lykkes trenger vi myndighetene i ryggen. Det handler i stor grad om å støtte opp om teknologi-, infrastruktur- og produktivitetsinvesteringer. Det må f.eks. installeres mer moderne teknologi for produksjon av båter og den type ting, og ikke minst sikres like eller bedre rammevilkår, forteller Heggelund, og viser til SEA Europes anbefalinger for Den Europeiske Maritime Strategien.

– Det ble en veldig god og viktig diskusjon hvor næringen fikk anledning til å informere myndighetene om hva som skjer og hva man håper på.

Stinn brakke da Norsk Industri innkalte til årets verftskonferanse i Ålesund tirsdag 4. og onsdag 5. november 2025. (Foto: Norsk Industri)

– Så gikk vi over til å se nærmere på hva som rører seg hos de norske verftene. Vi stilte spørsmålet om norsk verftsindustri har en fremtid, hvorpå Gunvor Ulstein i Ulstein Group la frem sine tanker, fortsetter Heggelund.

Det ble deretter satt fokus på hvordan utenlandske aktører og investeringer er kommet inn i norske verft og hvordan det påvirker norsk næringsliv, belyst gjennom et innlegg fra Tersan Havyard – hvor tyrkiske Tersan har investert i norske Havyard. Videre hvordan norske aktører satser på norsk industri. Her kom brønnbåtrederiet Sølvtrans og fortalte hvorfor de bygger lokalt og satser på norske verft når de bygger nye fartøy.

 – Vi avsluttet også denne runden med en paneldebatt, forøvrig noe vi gjør i alle seansene våre. Etter typisk tre-fire innlegg avslutter vi med «Studioverft». Det tar form som en samtale eller debatt for å gå litt mer i dybden på det vi nettopp har hørt, forteller Heggelund.

“Studioverft” oppsummerer hver seanse og går litt mer ned i grøten. Statssekretær Even Sagebakken til venstre. (Foto: Norsk Industi)

Teknologi og samarbeid

Etter denne innledende «førsterunden» før lunsj gikk man inn på årets hovedtema: Teknologi og samarbeid. Her tok Verftskonferansen blant annet for seg hvordan man kan posisjonere seg for eksport, sikre vekst gjennom innovasjon og samarbeid og om det er mulig å skalere for grønn skipsfart.

 – Det går altfor tregt i det grønne skiftet. DNV og Grønt Skipsfartsprogram pekte på noen av hovedutfordringer og hva som må til for å lykkes. Helt kort kan vi oppsummere med at hovedutfordringen er investeringer. Å bygge grønt koster så mye at det ikke er lønnsomt. Dessuten har ikke rederiene de rammebetingelsene eller infrastrukturen som trengs for å drifte verken lønnsomt eller sikkert når båten først kommer i drift. Det er mangel på grønt fuil og infrastrukturen for bunkring er ikke på plass. Det blir følgelig nærmest umulig å satse når man ikke vet om man får tak i nødvendige energikilder, ikke hvor, og heller ikke hva kostnadene blir, forteller Heggelund. 

– Vi undersøkte videre hvordan norsk skipsdesign kan sikre norsk teknologiledelse. Innenfor det maritime har vi et veldig sterkt miljø, og i år var det Salt Ship Design som tok ordet, sier Heggelund videre. 

Det ble dernest fortalt om den nye standardkontrakten for skipsbygging som alle de norske vertsorganisasjonene – deriblant Norsk Industri og Norges rederiforbund stiller seg bak.  

– Vi har fått et samlet dokument for norsk skipsbygging, hvor både verftene og rederne er sikret sine primærinteresser. Det er en kontrakt som er blitt veldig god og fremtidsrettet, og som vi ønsker skal bli en internasjonal standard. Om man som norsk aktør bygger i utlandet kan man foreslå denne, men i dag er det ikke gitt at man får gjennomslag, forklarer Heggelund og forteller at første dagen ble avsluttet med festmiddag med over 320 deltakere – også det rekord. 

Norsk Industri står bak Verftskonferansen under ledelse av Stål Heggelund. Han er utdannet økonom og jobber i dag som direktør i “Maritime & akvakultur sektor” i Norsk Industri, herunder som bransjesjef for Maritim bransjeforening og Havbruksleverandørene. I tillegg er han også styremedlem i French-Norwegian Chamber of Commerce. (Foto: Norsk Industri)

For fremtiden

Dag to handlet mye om hvordan man kan sikre nødvendig kompetanse og rekruttering til maritim bransje, samt ulike initiativ som kan bidra til en positiv utvikling.

Det var innlegg ved Utdanningsdirektoratet, NHO sjøfart, NIFU og Stiftelsen Christian Radich, som Stål Heggelund trekker frem som særlig imponerende:

– De har et unikt program kalt «Windjammer» som hjelper unge tilbake i jobb. Det handler om å bidra positivt til de unges ønske om å komme ut fra spillekjelleren og se mulighetene fremover. Vi hadde også NAV til stede og Norsk Industri snakket om hvordan den nye «Industriens kompetansefond» blir realisert de neste årene, forteller han. 

«Industriens kompetansefond» (ekstern lenke) er et samarbeid mellom «fagrørsla» (LO, Fagforbundet med mer), Norsk Industri og Staten med mål om å heve kompetanseutviklingen i industrien. Fellesprosjektet ble lansert i forrige lønnsoppgjør og rullet ut 25. september i år.

Etter en gjennomgang av hvordan man kan dra nytte av fondet, ble det presentert siste nytt om det nasjonale maritime KI-senteret som er etablert i Ålesund, et 100 millioners-initiativ finansiert gjennom Forskningsrådet. Det er ifølge Stål Heggelund blitt et fantastisk oppsett som vil sikre KI-samarbeid og utvikling i lang tid fremover.

Andre samarbeid med vekstpotensialer ligger i fregattene som det norske forsvaret ønsker å bygge, samt i prosjektet for standardiserte fartøyer.

 – Vi fikk servert en mulig tidsplan for når konkurranse, design og bygging av standardiserte  fartøy skal foregå. Ambisjonen til forsvaret er å bygge 28 skip bare til Norge. I tillegg kommer bygging av skip for allierte. Dette er fartøy som vi ønsker å kunne selge til våre allierte, først og fremst i forbindelse med tilbakekjøpsprogrammet som er avtalt med engelskmennene, men også europeiske land som har behov for mindre militære skip. Vi ønsker 100 prosent gjenkjøp og da er standardiserte skip samt eksport til andre europeiske land en fantastisk mulighet for den maritime bransjen.

– Hvilken tidsplan kan man vente?

 – Vi håper at designkonkurransen kommer så fort som mulig, antagelig rett over nyttår. Den vil foregå gjennom 2026, så blir det forhåpentligvis bygging i 2027 med levering i 2030. De norske verftene mener de har kapasitet og står klare for å være med dette, understreker Heggelund. 

Sett av dagene allerede. Neste år arrangeres Verftskonferansen 3. og 4. november. (Foto: Norsk Industri)

…mens vi venter

Etter to intense dager med konferanse og fullt hus gjør man seg gjerne noen tanker. Vi spurte Stål Heggelund om hvilket inntrykk han sitter igjen med.

– Hovedinntrykket er at det er en veldig positiv stemning i den norske maritime næringen for tiden. Det er stor aktivitet. Norge klatrer på byggestatistikken i Europa. Vi bygger avanserte fartøy og har kanskje Europas største potensial for å bygge de standardiserte fragattfartøyene. Gjenkjøpsavtalen med England gir enorme muligheter. Utfordringene er rekruttering og å sikre relevant kompetanse i fremtiden. Det er mange som leter etter samme type kompetanse innen AI, digitalisering osv. og det er viktig at den maritime næringen holder seg relevante og konkurransedyktig. Da tenker jeg ikke bare på lønninger, men at man har interessante prosjekter og teknologier å jobbe med.

– Hva gjelder spesielt for fiskeri og havbruk?

– Vi er veldig glade for at havbruksnæringen nå endelig er gitt åpning for lukkede løsninger i sjø. Vi ser et stort potensialt, og ønsker selvfølgelig at dette skal bli en nasjonal satsing, ikke bare i røde områder. Her er medlemmer i Norsk Industri klare til å satse, forutsatt at man har et marked å levere til. Vi venter derfor utålmodig på myndighetene. Ellers jobbes det mye med havbruk til havs, hvor vi også har ventet lenge. Det er ekstremt viktig at ting begynner å røre på seg. Det har tatt alt for lang tid og det er nødvendig med en forløsning slik at aktørene som står klare – og det gjør de – får mulighet til å starte. Nå må vi bare få de rammebetingelsene som gjør at vi kan starte opp. Vi har ingen tid å miste! avslutter Stål Heggelund og ønsker velkommen til neste års arrangement.

Dato for Veftskonferansen 2026 blir som alltid den første tirsdagen og onsdagen i november. I 2026 faller disse dagene på 3. og 4. november! Save the dates!

Andre saker

Aktuelt

— Dødeligheten for laks lavere enn for landdyr

Justert for levetid har kun storfe lavere dødelighet enn laks, forklarte COO...
Robert Eriksson, Sjømatbedriftene

Oppdrett skal straffes — bønder får erstatning:
Hvor er rettferdigheten?

I landbruket anerkjennes naturens uforutsigbarhet. I havbruket mistenkeliggjøres den.
INGES hjørne

Å hei fadderi og fadderullandei!

Røver til skuta er stappende full av penger og gull.
Tilbake til forsiden
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå