Bilder av svulmende makrellfangster, smørblide redere og oppslag om eventyrlige priser for stripefisken hørte med da sjefsanalytiker i Nordea Finn-Arne Egeness serverte markedsinnsikt under Bluefish i Ålesund på septembers første onsdag.
Hans bidrag var å forsøke å forklare hvordan en fisk som lenge var blant de rimeligere konsumslagene, nå har priser vi kjenner fra hvitfisksegmentet.
Aller først gikk han tilbake til 1990-tallet da den teknologiske utviklingen i flåten og globaliseringen av markedet for fryst fisk løftet prisen for norsk makrell til et nytt og høyere nivå – selv om det unektelig har svingt en del siden.
– Nå kan det se ut til at vi har fått et nytt strukturelt brudd i makrellprisen der den ser ut til å etablere seg på et mye høyere nivå enn tidligere, sa Egeness. Fiskeribladet har referert til priser over 39 kroner, og hittil i år har førstehåndsprisen på makrell i Sildelaget økt med 59 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

– Uavhengig av valuta ser det ut til at makrellen er bedre betalt enn tidligere, sa Nordea-analytikeren og gikk videre til forklaringen. Han opererer med fire drivere.
At kvotenedgangen nevnes først, er ikke overraskende. Men samtidig har det skjedd mye i markedet, noe vi ikke minst ser av Egeness’ kakediagram over makrellmarkedene i 2014 og 2024.
– De best betalende markedene i Asia kjøper en større andel av makrellen i dag enn for ti år siden da kvotene var høye. Samtidig har eksporten til de såkalte proteinmarkedene vi særlig finner i Vest-Afrika falt, sa Egeness. Samtidig har man utviklet nye produkter for dagligvarehandelen.
– Særlig beinfrie produkter som forbrukerne lett kan ta med seg hjem og kanskje grille har vært med på å stimulere etterspørselen og stimulere stadig høyere makrellpriser, sa han og gikk videre til et punkt han omtalte som ekstremt viktig: Stadig flere japanske restauranter utenfor Japan. Dette kan være Sushi Kashbia i Seattle eller Heisei i Singapore.

– Når man har makrellen på menyen på japanske restauranter og det blir flere japanske restauranter utenfor Japan, tas makrellen med til nye markeder. Samtidig flytter man makrellen fra dagligvare til restaurantsegmentet der man betaler bedre, sa Nordea-mannen som altså mener dette har vært en veldig viktig driver for utviklingen av prisen på makrell.
Også utviklingen av menyen i restaurantmarkedene er en faktor, med grillet makrell og sushi og sashimi av makrell – produkter som ikke minst har vært viktig for utviklingen av laksemarkedet.
Selv om makrellprisen har løftet seg, kunne Egeness vise bilder av makrellrett priset på nivå med kylling.
– Dersom prisene fortsetter å stige og makrellretten legger seg over kyllingen, får vi se om den klarer å forsvare det, la han til.