Hos Habasit i H-hallen er det fremfor alt bakveggen som forteller hva slags firma og produkter man har med å gjøre. Det meste er dekket av prøver på transportbånd; gjerne blå, mange hvite og noen blå eller svarte.
— Hovedfokuset er hygienisk design på transportbåndene, altså på det som er i direkte kontakt med fisken, sier salgstekniker Jack Berger og sammenfatter ytterligere: Vaskbare løsninger på transportbånd. H-hallen er blant de mer provisoriske, med godt lys ovenfra, men litt unna en del av det som skjer og med litt mindre virak.
— Tidligere har vi stått i F-hallen inne. Det eneste vi ikke var fornøyd med i år, var plasseringen her. Men det er jo flere som vil være med på messa, konstaterer Berger. Uansett tilbyr de et produkt som næringen rett og slett ikke klarer seg uten.
— Transportbånd brukes i hele verdikjeden, fra fôret til fisken er klar for salg og konsum. Så blir det mer og mer nøye etter hvert som man nærmer seg slakteriet og foredling, sier han. Både materialet og utformingen av selve båndet er viktig, men ifølge Berger er utformingen aller viktigst. Og ifølge samme mann ligger Habasit i front i verden når det gjelder utvikling, ikke minst med tanke på hygienisk design av ulike bånd. Habasit Norge AS er en del av det globale selskapet Habasit AG som omsetter for ca. 700 millioner sveitsiske frank, som blir en del mer i kroner. Habasit Norges andel er ca. 40 millioner norske kroner.
Vi beveger oss mot den ene veggen for å studere årets nyhet. Berger viser et stykke fra den nye båndtypen og lar oss sammenligne med den gamle. Særlig hengslingen er viktig, med små, men betydningsfulle detaljer som skal bedre hygienen.
— Pinnen som skal inn i hullene i hengselen er ikke lenger rund, men oval. Det gjør det mulig for vannet å trenge inn og gå gjennom. Bakteriene legger seg jo der man ikke ser og ikke kommer til, poengterer han.
— Og med dette båndet her sparer man vaskekostnadene med minimum femti prosent i forhold til standardbåndene som har vært levert før.
— Hvem er egentlig kundene deres i fiskeri- og havbruksnæringen?
— Maskinbyggere og en del sluttbrukere, hvorav de siste har høyest krav. Vi må til sluttbrukerne for å vite hva som er bra og dårlig, svarer Berger, som har relativt kort reisevei til messa fra Habasit-kontoret i Trondheim. Konsernet er svært så internasjonalt med tilstedeværelse i over 70 land og 3.500 ansatte. Hovedkontoret er i Basel i Sveits, der selskapet ble grunnlagt på 1940-tallet. I dag lages Habasit-produktene i Italia eller USA. Det overrasker ikke at Habasit-båndene frakter mer enn fisk, også i Norge. Like fullt er den norske fiskeri- og havbruksnæringen et viktig marked. Det nordiske hovedkontoret er i Gøteborg. De norske kontorene er i Bergen og Trondheim.
— Her i Norge har vi også ansvar for Island, sier Berger. Stadig mer automatisering øker etterspørselen, og per i dag er ikke kinesiske alternativer i lavprissegmentet noen utfordrer.
Siden produktene distribueres gjennom eget salg, distributører og maskinbyggere, er det vanskelig å si hvor mye av omsetningen som kan relateres til fiskeri- og havbruksnæringen.
— Vi kan likevel si med sikkerhet at det er den industrien som øker mest for Habasit Norge AS, og som er et av de viktigste satsingsområdene for Habasit Globalt, sier salgssjef for Norden, Roy Haugen. Selskapet har i dag sju ansatte i Norge og var tre på stand i Trondheim der man la igjen ca. 120.000 kroner denne gangen.